Zázrak jménem pohanka

Zázrak jménem pohanka

Ač jí mnoho lidí opovrhuje, je velice prospěšná našemu organismu. Obsahuje vitamíny a minerální látky. Rostlinka obsahuje rutin blahodárně působící v kombinaci s vitamínem C.  

Do Evropy se pravděpodobně dostala ve 13. století díky tatarským bojovníkům, kteří ji vozili v kožených vacích zavěšených na koňském sedle. Už o století později začala pohanka patřit k tradičním pokrmům chudších Slovanů.
zrna pohanky
Z pohankové mouky se pekl tmavý hutný chléb, z pohankových krup se vařili kaše a pekli placky.

Je dobře, že se dnes zase začíná vracet na náš stůl.

Občas bývá mylně přiřazována k obilovinám, ale jedná se o jednoletou rostlinu z čeledi rdesnovitých. Má podobně moučná zrna jako obilí, tak proto ten omyl. Naopak je hypoalergenní a je vhodná pro celiaky.

Nejvíce rutinu najdeme v rozvíjejících se květech a v té samé době i v listech, ale nemusíte se bát, dostatek ho je i v plodech.  Protože nejlépe působí s vitamínem C, je dobré si k ní přidávat čerstvé ovoce a zeleninu. Ale obsažen je i v pohankovém medu.
pohanka

Plody obsahují škroby, které mají nízký glykemický index, proto nasytí na dlouho. Také obsahuje lehce stravitelné bílkoviny, vlákninu, vitamíny skupiny B a E, minerální a stopové prvky (zinek, mangan, vápník, fosfor, draslík, železo) a mastné nenasycené kyseliny.

Vzhledem k tomu, že neobsahuje lepek, můžou si i lidé v rámci bezlepkové diety dopřát lívance, nebo palačinky z její mouky. Pro ostatní doporučujeme přidat i pšeničnou nebo žitnou mouku, aby pečivo nebylo moc hutné.
Úprava

Cenné látky chceme zachovat, tedy ji po opláchnutí nevaříme, ale pouze zalijeme vroucí vodou (1 díl pohanky na 1,5 – 2 díly vody). Necháme ½ hodiny stát pod pokličkou. Je to vhodný způsob pro pohanku loupanou mechanicky, kde nebyly použité vysoké teploty.

Je světlá, zatímco kroupy, které byly loupané za vysokých teplot, jsou tmavé. Je pak možné ji povařit a nechat odstát.  Vodu nesléváme.  

Nebo na sádle či oleji ji krátce opražte. Získá jemnou oříškovou chuť.

Spařená nebo vařená je dobrá jako příloha (s osmahnutou cibulkou, kořením, houbami, nebo česnekem), ale můžeme ji i přidat třeba do karbanátků, nebo jí zahustit polévku.

Na přípravu kaše lze koupit mouku nebo vločky.

 

Pokud by začínajícímu konzumentovi dělalo problémy ji jíst, může přidat např. 1/3 uvařené rýže.
Blahodárné účinky

odbourává cholesterol v krvi

snižuje riziko infarktu, mozkové mrtvice a trombózy

zmírňuje problémy křečových žil

odstraňuje popraskané žilky v oku

uklidňuje dvanáctníkové a žaludeční vředy

regeneruje jaterní buňky

usnadňuje léčbu hemoroidů

je vhodná v těhotenství, ale ne ve formě čaje

snižuje vstřebávání cholesterolu z potravy

je zdroje vitamínů, minerálních látek a vlákniny

je vhodná při střevních nádorech

pomáhá při bolestivé a dlouhotrvající menstruaci

při bolestech hlavy

proti nechutenství

 

Naučte se tuto plodinu jíst a uvidíte, jak úžasně a zdravě se začnete brzy cítit.

Ohodnoťte příspěvek